Skip to main content
Zullen we weer gewoon schooltje gaan spelen? Jacques Vriens

Een hart onder de riem
voor iedere leerkracht, ouder en leerling!

2021

Gelezen:
Zullen we weer gewoon schooltje gaan spelen?
Jacques Vriens

Jacques Vriens is mijn favoriete leerkracht, schooldirecteur, theatermaker en schrijver. Toen ik nog niet wist, dat hij dyslectisch was, las ik mijn kinderen al met smaak voor uit zijn ‘Meester Jaap’-boekjes.

In ‘Zullen we weer gewoon schooltje gaan spelen?’ vertelt hij hoe hij tegen het onderwijs van vandaag aankijkt. Wat volgens hem goed gaat en waar we de foute afslag hebben genomen. Want goed onderwijs is volgens hem een compromis tussen het ‘goede oude’ en het ‘goede nieuwe’, waarbij het nog steeds de juf of de meester is die het zal moeten waarmaken.

Hoe ziet zo’n school eruit? Ik laat Jacques het liefste zoveel mogelijk zelf aan het woord.

Lees meer

Voor alle lieve juffen en meesters

2019

die best rekening willen houden met dyslectische leerlingen,
maar niet precies weten hoe.

Xander zit in groep 6 en had zó hard geoefend met zijn moeder. En toen werd hij getest en bleek het niveau van een vierdegroeper te hebben. Hij is er beroerd van en zijn moeder ook. Wat nu?

Lees meer

Stempel dyslexie of mensen met dyslexie?

2017
Nel Hofmeester en Marzenka Rolak
(Verscheen najaar 2017 in Het Onderwijsblad, tijdschrift van de AOB)

Hoogleraren brengen met hun verkoopslogans en schijndiscussies dyslectische  kinderen en volwassenen in een lastig parket. Wat helpt je nou echt verder als je dyslexie hebt?

Lees meer

Is dat wel zo?

2017

Soms word je geconfronteerd met nogal stellige meningen als het gaat om dyslexie. Vaak zijn dat niet de leukste, zoals: ‘ Het aantal leerlingen met dyslexie is gewoon te hoog’ of  ‘Met extra tijd wordt een toets of examen natuurlijk wel gemakkelijker…..
Hoe kun je daar nu het beste op reageren?

Lees meer

Van medisch model naar neurodiversiteit

2017
(Dit artikel verscheen in Impuls&Woortblind Magazine)

Wanneer het gaat over dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme en andere persoonlijkheidsstructuren word je nogal eens geconfronteerd met verschillende opvattingen, meningen en inzichten die met grote stelligheid worden gepresenteerd als feiten.Hoe kan het dat er zoveel verschillende meningen bestaan, – naast elkaar en tegenover elkaar – niet alleen in de praktijk, maar ook in de wetenschap?

Download artikel

Dyscalculie bij volwassenen

2017
(Dit artikel verscheen in Impuls&Woortblind Magazine)

Calculare is het Latijnse woord voor rekenen. Dys is Grieks voor ‘slecht’. Dyscalculie betekent dus letterlijk ‘slecht rekenen’.

Het aantal mensen met dyscalculie is even groot als het aantal mensen met dyslexie, maar van dyscalculie we weten veel minder. Wat is dyscalculie nu eigenlijk?

Download artikel

Dyscalculie in het onderwijs

2017
(Dit artikel verscheen in Impuls&Woortblind Magazine)

Waar lopen kinderen en jongeren met dyscalculie tegenop in het onderwijs?

We zoomen in op twee dingen die ook voor volwassenen met dyscalculie herkenbaar zijn: rekenangst en de rol van taal bij het rekenen. Maak tenslotte kennis met een methode uit Singapore, waar niemand wiskunde uit zijn lespakket gooit!  

Download artikel

5 Dingen die je moet weten over dyslexie

2016

Dyslexie is een andere manier van het verwerken van informatie. Het standaardbrein bestaat niet. Wat is dyslexie dan wel? En waarom hebben leerlingen en studenten het nog steeds moeilijk in het onderwijs? Hoe kan het wel?

Lees meer

Wat is dyslexie?

2015

In 1896 beschreef de Engelse oogarts W. Pringle Morgan de veertienjarige jongen Percy F. Percy had sinds zijn zevende jaar ‘afmattende en niet aflatende scholing’  gekregen en had toch niet goed had leren lezen.

Hij is: ‘(…) vlug van begrip en gemiddeld intelligent in het gesprek. Zijn ogen zijn normaal en zijn gezichtsvermogen is uitstekend. Volgens de schoolmeester die hem nu al een paar jaar onder zijn hoede heeft, zou hij het knapste jongetje van de school zijn als het onderwijs geheel mondeling werd gegeven.’ (Shaywitz 2005)

Klinkt deze beschrijving bekend? Dan heb je waarschijnlijk iemand in je omgeving met dyslexie of je hebt zelf dyslexie.

Lees meer

Woorden genoeg…  zolang je ze maar niet hoeft op te schrijven 😉

2009
(Deze column verscheen in Anders/om, tijdschrift van Handicap & Studie.)

Waarschijnlijk komt het omdat ik dol ben op detectives: een beetje rondspeuren en op het verkeerde been gezet worden, om uiteindelijk toch een oplossing te vinden die ik van tevoren niet had zien aankomen. Waarschijnlijk vind ik daarom het werken met studenten in de Helpdesk Dyslexie na al die jaren nog steeds een uitdaging.
Het begint altijd met een student die binnenkomt met een probleem. Ik pak mijn vergrootglas en samen gaan we op zoek naar wat er precies aan de hand is en wat oplossingen zouden kunnen zijn.

Lees meer

Dyslexie en zangles – Fris geluid van een dyslectische zangpedagoge

2008
(Recensie)

‘Bij dyslectici werkt het niet altijd zo dat een zwak punt zich ontwikkelt door extra oefenen. Zelf merk ik altijd dat ik het makkelijkst leer met mijn sterke kanten en dat juist mijn zwakke kanten – zonder dat er aandacht voor is – langzaamaan over langere periodes in de tijd vanzelf bijtrekken.’

Aan het woord is Femke Hockx, muziekpedagoge en uitvoerend klassiek zangeres.

Lees meer

Iedereen weet het beter

2007
(Dit artikel verscheen in Anders-Om, tijdschrift van Handicap & Studie)

‘Moeite met wiskunde heeft niets met dyslexie te maken,’ stelt een collega vastberaden vast. ‘Je kunt het of je kunt het niet.’

Haar dyslectische dochter op het VWO munt uit in de exacte vakken en moet alle zeilen bijzetten bij de talen; een klassiek voorbeeld van dyslexie. DUS geldt dat voor alle anderen met dyslexie….ja toch?

Lees meer

‘Mag het ietsje meer zijn?’

2005
Deze recensie verscheen in Binding, tijdschrift van Handicap & Studie.

Jolanda van Rooij deed onderzoek naar hoe studenten hun dyslexie beleven. Zelf kreeg ze wel eens de indruk, ‘dat mensen vergeten, dat er achter de dyslexie een mens zit die daar 24 uur per dag mee moet leven.’ Ze vroeg zich af hoe dat bij andere dyslectische studenten zat.

De uitkomsten van haar onderzoek zijn verrassend actueel – helaas!. Veel herkenning als je zelf dyslectisch bent en een aanrader voor alle onderwijsmedewerkers en beleidsmakers!

Lees meer

Kijken naar je kind – kijken naar jezelf. Als ouders zelf ook dyslexie hebben. 

2004
(Deze tekst is afkomstig uit de ‘Wegwijsgids Dyslexie Regio Rijnmond’)

Dyslexie is op zijn vroegst te diagnosticeren aan het eind van groep 3 of aan het begin van groep 4. Maar vaak hebben ouders in de jaren daarvóór al een heleboel signalen gezien. Signalen die hen bekend kunnen voorkomen. Want veel ouders van dyslectische kinderen hebben zelf óók dyslexie. Dat betekent: werk aan de winkel!

Lees meer

Een brief te ver

2003
(Deze column verscheen in Prima Praktijken, special van Handicap & Studie. Dit is een herziene versie)

Lees meer

Font
Off On
Size
revert
Content
Color
revert
Links
Color
revert